Namn: Sofia Hedman-Martynova

Ålder: 37 

Bostadsort: London och Stockholm

Sofia Hedman-Martynova läste modevetenskap på mastersnivå på Stockholms universitet 2006-2007, sedan gjorde hon en master i Fashion Curation i London. Idag jobbar hon som modekurator & utställningsdesigner på Museea, som är en löst sammansatt verkstad av konstnärer, designers, författare och akademiker. 

Varför valde du att läsa utbildningen? 

– Jag skulle ta ett sabbatsår innan jag gjorde min magister i psykologi och började jobba på klädbutiken Tjallamalla. Jag blev kvar där i flera år för att jag trivdes så bra, men saknade till slut universitetet och föreläsningarna. När Modevetenskap kom till Stockholms Universitet blev jag oerhört glad eftersom jag kunde studera det som hade varit mitt stora intresse och min konstform sedan jag var liten. Jag kunde inte mycket modehistoria eller teori när jag började, men fylldes snabbt på. 
 
Hur var din upplevelse av utbildningen? 

– För mig var det som att kliva in i en ny värld. Jag hade läst mycket vid universitet innan, men fick för första gången en mycket personlig relation till institutionen som var fantastisk på att nätverka. Vi märkte snabbt att de flesta av de allra viktigaste modeteoretikerna i världen kom och hade föreläsningar. 
 
Hur fick du jobb efter utbildningen?

– Efter ett år på magisterkursen skulle jag ta en utbytestermin i Fashion Curation på London College of Fashion, men blev kvar och gjorde en hel Master där. Efter min MA jobbade jag under många år som assistent till professor och utställningsmakare Judith Clark som var min lärare i London. Jag jobbade bl.a. med hennes utställning Concise Dictionary of Dress för V&A, utställningen Chloe i Paris samt hennes uppbyggnad av väskmuseet Simone Handbag Museum i Seoul. Under tiden gjorde jag och mina vänner också egna små utställningar.

Berätta om ditt nuvarande jobb/sysselsättning!

– Sedan sex år tillbaka har jag jobbat ihop med min make Serge Martynov vilket är otroligt kul. Tillsammans har vi skapat utställningar till museum och gallerier på olika ställen i världen. Normalt sett kontaktar en institution oss och så hittar vi på en skiss på en utställningsidé som går i linje med deras önskningar. Vårt jobb är att hitta ett spännande tema som känns relevant i tiden. Sedan sätter vi ihop en kuratoriell historia, en röd tråd, som berättas genom de utställda objekten. Vi väljer objekten med oerhörd omsorg, eftersom varje objekt berättar sin unika del av helheten. 

– Det finns så många designers och konstnärer som jobbar med otroligt intressanta idéer, material och former. Vårt jobb är att skapa en miljö där deras verk kan tas in på ett så bra sätt som möjligt. Utställningsdesignen ämnar, förutom texterna, guida besökarna att hamna i en ännu mer receptiv sinnesstämning. Ofta så använder vi även utställningsdesignen till att kontextualisera objekten, t.ex. låta de nya objekten resonera med liknande idéer från historien. 

– Men skapandet av utställningar är alltid ett större grupparbete. Förra året skapade vi därför bolaget Museea som är en löst sammansatt verkstad av konstnärer, designers, författare och akademiker. Senaste stora utställningen var Utopian Bodies - Fashion Looks Forward som visades på Liljevalchs i Stockholm, men vi har även gjort utställningar för t.ex. Somerset House i London och Christies i New York. Att sätta upp utställningar i olika länder är ett fantastiskt sätt att bli introducerad till nya kulturer.  
 
På vilket sätt har du haft nytta av utbildningen i ditt yrkesliv? 

– För mig var att göra utställningar det perfekta sättet att knyta ihop min praktiska och teoretiska bakgrund. På modevetenskapen fick jag en bred och gedigen grund att stå på, både från ett modehistoriskt och teoretiskt perspektiv. Som curator underlättar det om jag vet lite om mycket. Utbildningen gav mig även ovärderliga kontakter för framtiden, både svenska och internationella, några som jag fortfarande jobbar med idag.
 
Har du några tips till den som funderar på att söka utbildningen? 

– Bara fokusera på områden där du har mest passion eftersom det är då ditt arbete blir som mest intressant. En lärare i London sa en gång till mig att kasta ifrån mig alla böcker som jag tycker är tråkiga, och bara fokusera på dem som jag slukades av. Det finns så lite tid och oerhört många delar inom modevetenskapen som är outforskade. Så ditt arbete kan verkligen göra skillnad. Jag skulle även jobba så mycket som möjligt med förstahandskällor, t.ex. med reellt material i själva arkiven, eftersom det inte är förrän då jag verkligen förstår modehistorien eller teorin jag läst.