Namn: Sebastian Lindholm 

Ålder: 30

Bostadsort: Stockholm

JMK-alumnen Sebastian Lindholm studerade det internationella mastersprogrammet i Medie- och kommunikationsvetenskap 2009-2011. Han har jobbat vid Stockholms universitets kommunikationsavdelning och med rekrytering av internationella studenter på Kungliga Tekniska Högskolan, KTH. Idag jobbar han med digital kommunikation och marknadsföring på det forskande hälso- och sjukvårdsföretaget MSD. 

Du började jobba redan under dina masterstudier, berätta varför!

– Efter mitt första år av masterstudier såg jag möjligheten att ta en plats som internationell studentkoordinator vid studentkåren på Stockholms universitet. Det var ett fantastiskt jobb, att få möjligheten att träffa så många nya ansikten och att ha det som jobb att organisera evenemang och utflykter för att hjälpa internationella studenter att ha en bra tid i Stockholm och Sverige. 

Vad gjorde du efter din examen?

– Efter mina mastersstudier sökte jag ett jobb vid kommunikationsavdelningen på Stockholms universitet.

Sebastian fick inte det specifika jobbet han sökte men chefen sa åt honom att söka ett annat jobb inom samma avdelning som hon trodde skulle passa honom, han tog chansen och efter två intervjuer och ett engelskatest blev han erbjuden tjänsten. 

– Jag är ganska säker på att erfarenheten av att jobba som internationell studentkoordinator tillsammans med mina engelskkunskaper och min utbildning på JMK gjorde att jag fick jobbet.

Under sina två år på Stockholms universitets kommunikationsavdelning var han projektledare för det årliga evenemanget Forskardagarna. Han var innehållsansvarig för universitets sociala medier: Facebook, Twitter och Youtube. Han jobbade mycket med den webbsända talkshowen Crosstalks. Och han arbetade mycket mot rekryteringen av internationella studenter; åkte till studentmässor i Ryssland och Kina till exempel.

– När jag jobbade som internationell koordinator på JMK jobbade jag med Sebastian under resan till Kina. Han hade mycket energi varje gång han pratade med studenter och marknadsförde Stockholms universitet. För mig var det kul att presentera honom som en alumn från institutionen, vilket gjorde vår marknadsföring väldigt genuin och personlig, säger Birgitta Fiedler, Alumnkoordinator. 

 Under dina studier gjorde du också ett kort utbyte vid Vytautas Magnus University i Kaunas, Litauen. Vad gav den erfarenheten dig?

– Utbytet i Kaunas var en underbar upplevelse. Dialogen under dagarna i Litauen var väldigt intressant och jag kommer ihåg att jag kom tillbaka och kände mig väldigt kreativ och nöjd med resan. Jag tror att mina kurskamrater hade samma känsla och jag minns många glada ansikten under resan och efter att vi kommit hem. Jag rekommenderar verkligen alla att ta vara på den här typen av möjligheter. 

Efter två år på Stockholms universitet blev Sebastian rekommenderad att söka ett jobb på KTH, som kommunikatör vid Avdelningen för Kommunikation och Internationella relationer. Han fick jobbet och började arbeta med rekrytering av internationella studenter med ett stort fokus på digitala medier och kommunikation. 
Han administrerade sociala medier, externa portaler, ledde projekt och överhuvudtaget aktiviteter relaterade till rekryteringen av studenter till internationella mastersprogram.

Sebastian tenderar att stanna två år på de positioner han nått hittills och sommaren 2015 bytte han jobb igen. Den här gången gick han till den privata sektorn för att jobba med digital kommunikation på läkemedelsbolaget MSD.

– Det här är verkligen någonting annorlunda: att jobba mot en ny målgrupp, ha lite mer affärsfokus och även att jobba med och kommunicera någonting jag tidigare i livet inte visste så mycket om. 

Varför valde du mastersprogrammet i Medie- och kommunikationsvetenskap på JMK?

– Jag hade tagit min fil. kand. i USA och ville studera Medie- och kommunikationsvetenskap i min hemstad. Det passade perfekt!

Hur har din mastersutbildning varit användbar för dig i ditt jobb idag? 

– Den lärde mig mycket om kommunikationsprocessen och de viktiga aspekterna av att konstruera ett solitt budskap. Det var även en bra tid att få möta människor från hela världen som är intresserade av samma sak som jag. Vi var verkligen en internationell klass och den globala atmosfären skapade bra diskussioner. Jag uppskattade även de många gästföreläsningarna och det faktum att föreläsningarna var utspridda. Jag kommer ihåg att jag hade föreläsningar i filmvetenskap i Filmhuset, sedan föreläsningar på Frescati på Stockholms universitet och sedan på Karlavägen 104.

Vad var de mest användbara och intressanta delarna från mastersprogrammet, enligt dig?

– Jag tror att de många skrivprojekten har hjälpt mig mycket vad gäller copywriting och att konstruera ett meddelande på engelska. Mitt arbetsspråk har oftast varit engelska, och det är det även idag, och det faktum att mina studier också var det har varit en väldigt positivt influens.

Har du några framtidsplaner i forskningsområdet? 

– Inte just nu, men jag måste erkänna att det faktiskt lockar lite att bli student igen. Det var en härlig tid och ju äldre jag blir ju mer nostalgisk blir man. Jag minns allt med glädje. 

Framtiden får utvisa om Sebastian fortsätter med en PhD-titel, men först ska han pröva lyckan i den privata sektorn, med sitt jobb på MSD.
 

Text: Birgitta Fiedler, Alumnkoordinator