Genom sin affärsidé Tempus Fugit är Rebecka Pershagen idag kontrakterad vid SU Inkubator och sitter i Villa Bellona.
Genom sin affärsidé Tempus Fugit är Rebecka Pershagen idag kontrakterad vid SU Inkubator och sitter i Villa Bellona.

Hur ser dina studier och karriär ut hittills?

– När jag valt utbildning har jag alltid gått på lust och intresse. Jag har sökt djupare kunskap i mina stora intressen och hela tiden tänkt att de olika valen på något sätt kommer att leda mig vidare i arbetslivet. Sedan tidiga år har konst, musik, dans och teater betytt mycket för mig. Som 16-åring deltog jag i Sikta mot Stjärnorna i TV4 (ett tävlingsprogram där man skulle sjunga som sin idol, red. anm), där jag gestaltade artisten Anastacia och vann mitt program! Efter studenten på teaterlinjen vid Södra Latin läste jag grundkursen i psykologi vid Stockholms universitet, och bodde sedan en tid i Los Angeles och skrev musik. Därefter frilansade jag som eventpersonal inom mobiltelefoni och IT under ett par år och gick en ettårig musikalyrkeslinje på Kulturama innan jag kom in på musikalprogrammet vid Teaterhögskolan i Göteborg, där jag tog min examen 2010. Det var tuffa studieår med höga prestationskrav som gav mig en enorm självdisciplin och stark grund för att praktiskt kunna arbeta som konstnär. Efter examen följde några intensiva år på olika musikalscener i Sverige och Norge.

Hur kom det sig att du återvände till Stockholms universitet?

– Jag har alltid törstat efter kunskap. På Teaterhögskolan kom jag i kontakt med Patrik Steorn, då forskare vid Centrum för Modevetenskap vid Stockholms universitet, när han gästföreläste för oss musikal- och teaterstudenter - ett möte som ledde till att jag sökte till grundkursen i modevetenskap tre år senare. Redan på första föreläsningen kände jag att jag hamnat helt rätt! Mitt intresse för mode och konst har alltid varit starkt i min familj då min mamma är konsthistoriker och liksom jag samlar på scen- och vintagekläder. Jag skrev min kandidatuppsats om scenkostymtecknare vid svenska nationalscener under 1900- och 2000-talet, vilket bland annat ledde till att jag medverkade som kostymforskare i Sveriges Radios teaterspanarprogram Bänkad med Ella i höstas.

Du har verkligen hunnit med en hel del!

– Ja, och parallellt med detta har jag även arbetat som konceptansvarig inom en rörelse för folkbildning inom opera, som DJ och faux drag queen på en klubb i Stockholm och som forskningsassistent. Jag har även skrivit och spelat egna konstnärliga projekt som poesi, pjäser, performance och nu senast min app Tempus Fugit.

Ja berätta, hur fick du din app-idé?

– Jag satt på bussen i centrala Stockholm och påmindes om olika avgörande händelser i mitt liv. Tänk så mycket som utspelats i det offentliga rummet som vi inte har en aning om! Skulle jag kunna dela med mig av några av mina upplevelser på något sätt? Kan jag ge andra möjlighet att dela sina upplevelser? Jag tänkte då att jag ville skapa ett ”virtuellt teaterhus” via en app, där ett ljudklipp kunde taggas till koordinat och plats vid GPS och enbart kunna höras där. Med hjälp av två studenter från Institutionen för data och systemvetenskap vid Stockholms universitet fick jag möjlighet att bygga upp Tempus Fugit, som till en början innehöll audiowalks baserade på mina självupplevda händelser, men nu expanderar utbudet andra projekt inom musik, teater och ljudkonst skapade av andra. Att få ge så många människor som möjligt chansen att ta del av min verksamhet och det konstnärliga innehållet när de vill, bara genom att ladda ner appen till sin mobiltelefon och ta en promenad i det offentliga rummet, är otroligt häftigt.

Vad händer nu och hur ser dina framtidsplaner ut?

– Via universitetets Starta eget-kurs fick jag kontakt med affärscoacherna vid universitets Innovationskontor och var också en av deltagarna vid den första Startup Boot Campen som arrangerades för att särskilt stärka kvinnliga entreprenörer under en vecka i höstas. Just nu sitter jag vid SU Inkubator för att vidareutveckla min app. Jag söker olika forum och festivaler där appen kan användas samt har flera möten och samarbeten på gång. Det är otroligt kul att få möjligheten att starta upp och driva ett eget företag och samarbeta med olika människor, med en fot kvar i det konstnärliga perspektivet och arbetet. Utöver allt med min app är det även viktigt för mig att fortsätta min övriga konstnärliga verksamhet. Jag skriver just nu på en ny monolog för scenen och söker också ett förlag till min andra poesibok.

Strax innan jul utsågs du till årets vinnare av Stockholms stads Innovationsstipendium i kategorin Besöksnäringar – berätta!

– Jag lade ner ordentligt med tid och energi på min ansökan och var en av flera hundra andra bidrag inom sju kategorier, och gick sedan vidare till slutmomentet som är en pitch inför jury. Vid ceremonin i Stadshuset i december fick veta att jag vunnit i kategorin Besöksnäring. Juryn hade tagit fasta på upplevelse- och intressebaserat resande, tillgängligheten för både turister och invånare i kombinationen smart mobilteknologi och konst. Priset innebär nu att jag har en ekonomisk möjlighet att satsa ytterligare på min app, och marknadsföra mig med denna vinst i ryggen.

Något du vill hälsa dagens studenter?

– Livet är så kort, var ärlig mot dig själv och gör det du verkligen älskar! Det mesta har betydelse - mina studier vid Musikvetenskapliga institutionen har gett mig bredare kunskap och säkerhet som sångerska att analysera olika partitur och kompositionsregler, och min första kurs i psykologi vid universitetet lade grundstenen i mitt konstnärliga arbete. Jag läser fortfarande min gamla kurslitteratur för att bättre förstå och bygga karaktärer som dramatiker.

 

Text och bild: Eva Enarson

 

Läs mer om:

Rebecka Pershagen och Tempus Fugit

Innovationskontoret vid Stockholms universitet

Startup Boot Camp för kvinnliga entreprenörer vid Stockholms universitet

SU Inkubator

Stockholms stads Innovationsstipendium