Var gjorde du din praktik och vad är det för arbetsplats?

Jag har under våren 2020 gjort min praktik på en Mediebyrå som heter PHD Media. Det är en mediebyrå som är en del av ett globalt kommunikationsplanerings- och mediaköpsnätverk som ingår i Omnicom Media group (OMG) med fyra andra byråer. Företaget erbjuder bland annat tjänster som innehållsskapande, dataanalys, SEA/SEM - annonsering för sökmotorer och SEO - sökmotoroptimering.

 

Vilka arbetsuppgifter har du haft?

Jag har under min praktik arbetat på sök-avdelningen där Sökmotoroptimering (SEO) och Sökmotormarknadsföring (SEM) ingår. SEO handlar om att försöka förbättra en webbplats organiska sökresultat, helt enkelt det man gör för att en webbplats ska synas högre upp i sökmotorn. SEM handlar istället om att marknadsföra en webbplats med hjälp av sökmotorer. Jag har till större delen arbetat med Sökmotormarknadsföring (SEM) där jag har fått bygga, implementera och optimera olika SEM konton och kampanjer. Jag har även gjort sökordsanalyser vilket innebär att man försöker hitta sökord och sökfraser som används av de som letar efter det som webbplatser erbjuder och handlar om. Jag har också lärt mig mycket om budgetering och rapportering. Inom SEO har jag gjort sidstruktur analyser, SEO Health Checks på webbplatser och sökordsanalyser.


Hur har praktiken utvecklat dig som medie- och kommunikationsvetare?

Jag skulle säga att jag fått en mycket bredare syn på hela branschen och hur medielandskapet ser ut. Praktiken har lärt mig att på ett mer avancerat sätt kritiskt kunna granska och analysera mediers innehåll, publiker och produktion. Det är lätt när man studerar att bara fokusera på en kurs i taget men när man väl kommer ut på en arbetsplats får man se hur alla delar behöver varandra för att fungera. 


Tycker du att du har fått en tydligare bild av vad man kan arbeta med som medie- och kommunikationsvetare?

Ja verkligen. Utbildningen är så pass bred vilket gjorde att jag tyckte det var svårt att veta vad jag ville arbeta med. Det har varit givande att vara ute på en arbetsplats för jag har fått upp ögonen för sådana arbeten som jag innan inte ens har tänkt på, man får en bredare syn på hela branschen.

 

Gör praktikerfarenheten dig säkrare när du ska söka och välja jobb i framtiden?

Jag känner mig mycket säkrare och det har varit viktigt för mig att få en inblick i hur branschen fungerar. Det är definitivt mycket lättare att söka jobb efter sin praktik, man skapar kontakter som kanske kan hjälpa en på vägen och erfarenheterna man skaffar sig är oersättliga.

 

Har du fått möjlighet att bli anställd?

Ja, för min del fanns det en öppning i TV-teamet på PHD Media, som behövde förstärkning och jag var snabb på att visa att jag var intresserad. Det är inom ett helt nytt område än vad jag hade min praktik inom men jag ser det bara som en utmaning och att det kommer bli en spännande och utvecklande tid framöver.

 

Har du några rekommendationer till andra studenter som vill läsa praktikkursen?

Jag skulle rekommendera alla som har chansen och vill att verkligen lägga till praktik i sin utbildning. Det gör sådan otrolig skillnad på hur arbetsgivarna ser på dig när du både har en universitetsutbildning och erfarenhet från en arbetsplats. Fråga mycket under praktiken, ta åt dig allt du kan och om du trivs på företaget och vill stanna kvar efter din praktikperiod måste du visa det. Det är så lätt att man tänker att arbetsgivaren ska fråga men det är viktigt att du som praktikant visar att du verkligen tycker om företaget och vill stanna.

 

Praktikperioden har varit otroligt lärorik och spännande och jag har fått kunskaper och erfarenheter som jag kommer ta med mig genom mitt framtida arbetsliv.

 

Rebecca har läst huvudämnet medie- och kommunikationsvetenskap och breddningsstudier i Reklam och PR vid Stockholms universitet.