Treåringen försvann under familjesemestern i portugisiska Praia Da Luz 2007. Foto: Erich Schlager
En strömningsjätte släppte nyligen en tv-serie om ett uppmärksammat försvinnande av en treårig flicka i Portugal. Hennes familj var på besök i portugisiska Praia da Luz i maj 2007 – och flickan försvann från deras semesterlägenhet under tiden som föräldrarna satt och åt på en restaurang i närheten.


När streamingföretaget Netflix i slutet av månaden släppte en ny dokumentärserie om en treårig flickas omtalade försvinnande i Portugal 2007 - gjorde de det väl medvetna om att det skedde mot föräldrarnas vilja.

Enligt Ester Pollack borde produktionsbolagen faktiskt tillfråga familjerna till de offer som de vill göra tv om. I inslaget i Sveriges Radios program PP3 framhåller hon att:
 
– Det är ju inte säkert att man får ett medgivande. Jag tror inte att man fick det när det gäller podcasten Serial. Jag tror inte att det var så att offrens familj var med. Tvärtom, de ville inte det! Men många blir ju överhuvudtaget inte tillfrågade och vet inte om det. Och det är väl kanske någonting som borde vara ganska givet - att man berättar för de anhöriga. Men det är klart att kommersiella företag - de tar inte riktigt det ansvaret, säger Ester Pollack.

Hon understryker att tv-publiken måste ta ställning: 

– Det är vi som skapar de här trenderna - vi som tittar och ser. Det glömmer man så ofta bort. Om inte vi som är "marknaden" fanns, så fanns heller inte det här utbudet, säger Ester Pollack.


True Crime och voffel göraren

(intervjun börjar 28:26 in i sändningen)


Mer om true crime

Forskare: True crime talar till våra värsta mardrömmar (ims.su.se, 12 mars 2019)
Brutala mord – underhållning på riktigt (ordfrontmagasin.se, 11 jan. 2019) 
True crime: en allt hetare genre (UR Play, 29 sept. 2018) 
Ester Pollack och hennes forskning (research.ims.su.se)