– Det är texter som väcker känslor, det kan vara positiva nyheter, men också negativa och dramatiska nyheter. Särskilt texter som väcker engagemang och identifikation brukar funka bra, säger Andreas Widholm i SVT och som tillsammans med medförfattaren Fredrik Mårtenson medverkat i studien Journalistik i coronans tid.

SVT: Så delade vi nyheter om corona på Facebook

Det ämne som skapat mest engagemang var nyheten om Adam Alsings död.

Aftonbladets inlägg om Alsings död var det som skapade mest interaktion. Foto: Svante Emanuelli
Aftonbladets facebookinlägg om Alsings död var det som skapade mest interaktion på den sociala medieplattformen under perioden februari 2020 - februari 2021. Foto: Svante Emanuelli


– Den nyheten är sorglig, väcker känslor, den är negativ, men den skapar också en möjlighet till identifikation och sorg och engagemang, säger Andreas Widholm till SVT Kulturnyheterna den 17 mars 2021.

 

Mer om delstudien
Delstudien Dramatiska och utmattande: Nio månader av corona-nyheter i sociala medier ingår i Journalistik i coronans tid som utges av Institutet för mediestudier. Bakom studien står Andreas Widholm, docent i journalistik, och Fredrik Mårtenson, digital systemutvecklare, som bidragit till datainsamlingen. Båda är verksamma vid Institutionen för mediestudier, Stockholms universitet.