Under pandemin har vi inte kunnat umgås på samma sätt som vanligt. Och därmed har vårt behov av att visa upp oss minskat. Och som en följd därav har våra inköpsvanor förändrats. Det menar modeforskaren Paula von Wachenfeldt, Stockholms universitet, som medverkade i SVT igår.
Igår medverkade Paula von Wachenfeldt, docent i modevetenskap, i SVT där hon talade om hur våra konsumtionsvanor förändrats under pandemin. Foto: Privat/Montage: Svante Emanuelli
VIDEO: Se hela inslaget i SVT
– Så man har inte haft behovet av att konsumera arbetskläder eller finkläder, för det finns inget socialt sammanhang att vistas i, säger Paula von Wachenfeldt, och tillägger att vi kunnat se en ökad konsumtion av skönkläder och myskläder som används i större utsträckning när fler människor har jobbat hemifrån.
Senast uppdaterad:
5 oktober 2020
Webbredaktör:
Svante Emanuelli
Sidansvarig: IMS