Brittiske forskaren Stephen Hutchings talar under en mediekonferens. Foto: Svante Emanuelli © 2018
Den brittiske rysslandsexperten Stephen Hutchings talar under mediekonferensen Screening Protest vid Stockholms universitet. Foto: Svante Emanuelli © 2018


Han är kritisk till att västmedier ofta drar alla ryska medier över en kam.

– Det är stor skillnad på olika ryska medier och även på statliga ryska medier, beroende på kanal, genre och region, säger Stephen Hutchings, professor i rysslandsstudier vid universitetet i Manchester.

Den brittiske forskaren tror att etablerade ryska programledare och journalister har fått en viss begränsad journalistisk frihet för att kunna anpassa Kremls budskap och agenda till helt annorlunda internationella målgrupper, som skiljer sig från den inhemska ryska publiken.

Stephen Hutchings anser att västliga medier visar prov på dubbelmoral i sin bedömning av ryska medier.

– RT är till exempel inte mycket värre än Fox News, eller Storbritanniens mest populära tidningar Daily Mail eller the Sun, som i stor utsträckning påverkar BBC:s nyhetsagenda, säger han, men medger samtidigt att ryska medier har betydligt mindre frihet än sina brittiska motsvarigheter.

Stephen Hutchings skulle vilja att västmedier kunde se på RT och ryska medier på ett mer nyanserat sätt och förstå att:

– RT har sin egna organisationskultur som präglas starkt av medarbetare med internationell bakgrund, vars syn skiljer sig från de inhemska reportrarna. Det visar sig extra tydligt när populära programledare uppvisar ett avvikande beteende, som i Abby Martin-skandalen 2014, säger han och tillägger att det inte är någon tvekan om att många RT-journalister (och ryska statliga journalister) betraktar sig själva som professionella yrkesutövare och inte som statliga marionetter.

Det är också därför som RT har lyckats vinna prestigefulla internationella priser för sina dokumentärer och för sina innovativa sociala medieprojekt, hävdar Stephen Hutchings.

Han är dock övertygad om att RT:s inflytande som traditionell tv-kanal är kraftigt överskattat.

– Deras tittarsiffror är relativt låga, med undantag för RT Arabic och RT Spanish, som båda har rönt stora framgångar i Mellanöstern respektive Latinamerika. Annars har de varit mycket mer framgångsrika på YouTube och i sina sociala mediekanaler, säger Stephen Hutchings.

Han berättar att RT lyckats nå en yngre publik, särskilt via sociala medieplattformar som YouTube och Instagram. Genom att RT har lyckats identifiera och lyfta fram ämnen som annars bara gror i den västerländska politiska kulturens utkanter, har det ryska mediehuset bidragit till att öka deras acceptans.

Professor Alexa Robertson leder forskningsprojektet Screening Protest vid Stockholms universitet. Foto: Svante Emanuelli © 2018
Professor Alexa Robertson leder forskningsprojektet Screening Protest som arrangerade symposiet med samma namn vid JMK, Institutionen för mediestudier. Foto: Svante Emanuelli © 2018
 

– Vissa konspirationsteorier i Skripal-ärendet som RT var först med att cirkulera har till exempel fått stor spridning, säger Stephen Hutchings.

Trots att han anser att västliga medier måste nyansera bilden av RT, så anser han inte att beskrivningen av RT som en statlig propagandakanal är helt felaktig.

– RT är statligt finansierat och det är uppenbart att dess chefredaktör Margarita Simonjan, står nära Putin på ett personligt plan. Det är ingen tvekan om att Kreml sätter ramarna för RT:s drift och nyhetsagenda, och att man kommit överens om de viktigaste officiella narrativen med Kreml. Detta till trots, så har Simonjan och RT fått ett såpass stort spelrum till att anpassa, experimentera och nyansera sin produktion, att uttrycket statlig propagandakanal ändå kan uppfattas som missvisande, säger Stephen Hutchings.


Se RT:s intervju med de av Storbrittanien misstänkta männen i Skripal-ärendet


När det gäller heta politiska frågor som Skripal-ärendet, ukrainakrisen, eller den särskilde åklagaren Robert Muellers Rysslandsutredning i USA, så anser den brittiske medieexperten inte att RT avviker från Kremls officiella politiska linje.

– I dessa fall är RT inte opartisk. Egentligen är RT sällan överhuvudtaget opartisk, eftersom opartiskhet inte ses som ett värde i sig. För övrigt betraktar varken Fox News eller Daily Mail heller opartiskhet som ett krav. Enligt RT är alla medier, inklusive BBC, partiska eftersom de speglar sina finansiärers intressen. Opartiskhet är alltid en illusion. När det gäller ukrainakrisen och Skripal-ärendet är alla statliga ryska medier väldigt hårt kontrollerade, och de håller sig inom de gränser som Kremls officiella narrativ tillåter. Detta här gäller dock i mindre grad för andra journalistiska berättelser, säger Stephen Hutchings.

Svante Emanuelli
 

Mer information

Stephen Hutchings, professor i rysslandsstudier vid universitetet i Manchester har skrivit flera böcker om rysk litteratur, film och medier. Han leder forskningsprojektet Reframing Russia som finansieras av UK Arts and Humanities Research Council, i ett samarbete mellan The University of Manchester och the Open University.
Alexa Robertson, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid JMK, Institutionen för mediestudier, leder forskningsprojektet Screening Protest. Hon har nyligen kommit ut med boken ”Screening Protest - Visual narratives of dissent across time, space and genre" (2018).
Det Screening Protest-symposium som anordnades igår 8 november 2018 vid Institutionen för mediestudier, ingår i föreläsningsserien Global Media Café och arrangerades av Alexa Robertson och forskningsassistenterna Diana Grecu och Luiza Chiroiu. Den ledande forskningsmiljön vid JMK var med och bidrog till finansieringen av konferensen.
Denna artikel publicerades först på svenska den 9 november (senast uppdaterad 15 november 2018). Denna text har nu även översatts till engelska