Våra studenter hamnar ofta inom filmbranschen där de arbetar med filmproduktion, distribution, marknadsföring och festival. Andra söker sig till radiostationer, tv-bolag och digitala medier. Av personalen på Svenska filminstitutet har merparten en bakgrund vid universitetet. De allra flesta filmkritiker, liksom många kulturjournalister, har pluggat filmvetenskap. Också bland regissörer, manusförfattare, scenografer, rollsättare och klippare hittar du filmvetare, för även om vår utbildning inte innehåller några praktiska moment, är det en merit att ha studerat hos oss om du vill söka till en filmskola.

Här berättar några av våra före detta studenter om sina arbeten och hur filmvetenskapen kommer till användning till vardags:

Tobias Janson
Utbildning

: Kulturvetarlinjen med huvudämne filmvetenskap och biämne idéhistoria. En termin franska vid Sorbonne. 2 år på dokumentärfilmsutbildningen vid Biskops-Arnö.
”Jag har de senaste fem åren varit lärare på dokumentärfilmskolan på Biskops-Arnö på deltid och samtidigt frilansat; som klippare mest men även som filmare och producent i bolaget Skogen produktion. Just nu har jag uppdrag på filmhögskolan i Göteborg och är i full färd med att jobba in mig i arbetet som verksamhetsledare på produktionsbolaget Story.
Jag kom till Stockholm 1996 för att plugga filmvetenskap. Sedan drabbade mig en del av det jag såg på filmvetenskapen så hårt att jag kom att ägna mig åt det för allt vad jag hade. Det som var fint med den tiden var möjligheten till hängivelse och fokus under ett och ett halvt år, att man hade möjlighet att gräva och fördjupa sig. Det är faktiskt möjligt att veta mest i världen om en sak, bara man riktar blicken tillräckligt koncentrerat. Och det stärker en senare, i ’verkligheten’, hur stor och skild den än må vara från tiden som filmstudent.”

Fredrik Sahlin

, filmkritiker och skribent
Utbildning: 66 hp filmvetenskap, 30 hp psykologi, Poppius journalistskola
”Förutom två vikariat under tidigt 90-tal på Expressen respektive lokaltidningen Söder om Söder har jag jobbat som frilans hela min tid i journalistyrket. De första nio åren på Nöjesguiden som recensent och redaktör för filmsidorna. Efter det blev jag ’draftad’ till Filmkrönikan i SVT där jag var i tre och ett halvt år. Nånstans där på sista Filmkrönikeåret började jag som fast filmkritiker på det då nystartade Kulturnyheterna i SVT. Där är jag fortfarande kvar. Min andra fasta filmpunkt i journalisttillvaron är Tidningen Vi, där jag har ett uppslag om film.
Utöver detta har jag agerat programledare i Kunskapskanalen och i intervjuserien Närbild för SVT. Och så en massa andra frilansjobb …”

Teresa Tingbrand

, nöjesredaktör på Aftonbladets webb-tv
Utbildning: Kulturvetarexamen 240 hp, med 120 hp filmvetenskap samt litteratur- och konstvetenskap. Poppius Journalistskola.
” Jag gled in på journalistiken när jag jobbade som webbredaktör på tidningen Chili och blev ansvarig för filmbevakningen i tidningen. Förutom att jag har recenserat film i tidningar och på sajter så har jag också haft chansen att jobba redaktionellt och som programledare med ett
filmprogram på ZTV. Nu jobbar jag sedan fyra år tillbaka på aftonbladet.se – första året som skrivande nöjesreporter och numera uteslutande som nöjesredaktör på aftonbladets webb-tv.”

Mattias Vestin

, chefredaktör på Stockholms filmfestival och anställd vid SFI:s Drömfabriken.
Utbildning: 135 hp filmvetenskap, 90 hp medie- och kommunikationsvetenskap och journalistprogrammet på JMK.
”Jag jobbar som chefredaktör på Stockholms filmfestival och har gjort den internationella festivalens programtidning i flera år men även den för Juniorfestivalen och Sommarbio. Grymt roligt jobb med högt tempo där jag får se massor av film ofta långt innan Sverigepremiären. Jag jobbar även under våren som ansvarig för filmmässan under Drömfabriken i Filmhuset i april.
Som redaktör för filmfestivalens programtidning ser man väldigt mycket film under stora delar av året, både det som ska visas på festivalen och på andra festivaler. Där har filmvetenskapen varit till stor hjälp när all den nya filmen man ser ska placeras i sitt sammanhang och sedan snabbt bedömas. Med utbildningen bakom mig har jag blivit en säkrare filmkonsument, som både gör att jag snabbare kasserar sådant som jag inte gillar men även ger en större uppskattning för det jag faktiskt gillar.”