Paula von Wachenfeldt. Foto: Bart van der Gaag
Paula von Wachenfeldt. Foto: Bart van der Gaag
Paula von Wachenfeldt, Fil. dr. och universitetslektor i modevetenskap vid Stockholms universitet medverkar den 6 mars. Hon är aktuell med en ny bok om den svenska lyxkonsumtionen genom tiderna. Föredraget, ”Vi har lyxat till det lite!”, handlar om hur lyx utgör ett allt mer pockande inslag i medieutbudet. Mode, bilar, hotell och mat fyller tidskrifter och tablåer i egenskap av flärd snarare än funktion. Vad menar vi med lyx? Och varför detta intresse för livsstilar och konsumtion bortom våra egna ekonomiska ramar? Hur påverkas vi av fokuseringen på lyx i medierna? Hjälper den oss att sätta guldkant på tillvaron eller suger den ner oss i en obeveklig konsumtions- och kreditspiral?
 
6 mars 2014 - 13.30–14.00
Plats: Svenska Mässan i Göteborg, Öppen scen.
 
För hela seminarieprogrammet, se bifogad pdf.
 
I ett seminarium under rubriken "Svarta hål i en global nyhetsrapportering" deltar också Alexa Robertson från JMK, läs mer här.
 
Målet med Meg är att skapa en arena för idéer och upplevelser. Genom att samla aktörer från olika branscher men med gemensamma utmaningar och skilda erfarenheter blir Meg en unik mötesplats där etablerade aktörer, sida vid sida med publik, kan mötas, öka sina kunskaper, utbyta idéer, utveckla affärer, underhållas, utmanas och bli överraskade.